vaccination mot svininfluensan.

Jag har fått flera frågor hurvida jag tänker vaccinera mig mot svininfluensan eller inte. Jag är inte särskilt påläst, och har inte heller pratat med någon läkare om detta. Det jag skriver i detta inlägg är alltså enbart egna tankar.

Bakgrunden till varför många ställer sig frågan är att vaccinet kan utlösa sjukdomen GBS. Det är ingen vanlig företeelse, men det händer.

Det skrivs väldigt mycket om svininfluensan. Skräckexempel tas upp. De dolda fallen tas inte upp - de finns ju inte i någon statistik och kan inte mätas. Givetvis ska man vara varsam, men jag känner mig inte rädd för svininfluensan. Jag har en större fasa för sjukdomen Guillain Barré Syndrome, som nära intill fick mig att trilla av pinn - både psykiskt och fysiskt.

Men man ska komma ihåg att sjukdomen också kan utlösas av infektioner. Svininfluensan är en infektion. Bara för att man väljer bort vaccinationen går man inte säker. Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att risken för att drabbas varken blir större eller mindre. Jag tror att vi alltid går omkring i samma riskzon (1 på 100 000), oavsett vaccination eller inte. GBS är ju ingen sjukdom som endast fås av vaccinationen mot svininfluensan.

Varför det är så på tapeten beror väl lite på 1976 års svininfluensa, då 500 personer i USA fick GBS - och 25 dog. Om sjukdomen utlöstes av vaccinet eller av själva sjukdomen har inte framgått för mig. Det man inte får glömma är att det inte bara är detta vaccin som kan utlösa sjukdomen GBS - utan även andra vaccin. Hur som helst är vaccinet för svininfluensan inte detsamma som för 33 år sedan, glöm inte det.

Jag känner mig egentligen lite likgiltlig. Pest eller kolera. Men jag kommer att avstå vaccin. Lite naivt sagt så testar jag hellre på svininfluensan än tar mig an GBS igen.

Risken är liten. Men den finns. Jag vill inte avskräcka någon från varken det ena eller det andra. Vaccinationen är ändå här för att stanna upp en epedemi.

Rådgör med läkare.
Det här är bara mina tankar och funderingar. Och känslor. Sett ifrån ögon som tillhör en tjej som har haft Guillain Barré Syndrome - en ovanlig sjukdom.

Kommentarer
Postat av: josefin

för 20 år sedan fick jag gbs. var sjuk 1 år. läkaren sa att jag inte skulle gå igen... idag har jag inga problem, men sorgen jag kände under det året lever än kvar. me nu är jag 25 år. livet är underbart. men valet är ju vaccin eller inte. man blir konfunderad på hur man ska göra. turen var ju inte på min sida för 20 år sedan. Kanske finns den det detta år. Må väl och ta hand om dig. Oavsett vilken ålder ma drabbas i finns förståelsen och känslorna på vad du gått igenom. Ha det fint.

2009-10-30 @ 22:29:16
Postat av: agnes pappa

Vi har diskuterat det här hemma oxå. Dottern har hjärtfel så hon fick förra veckan eftersom hon hör till riskgruppen men vi andra avstår nog. Att frun skulle få Guillain Barré igen är värre än svininfluensan. Jag vill intala mig också att i vanliga influensan så finns det en risk att bli riktigt sjuk även då så man ska altid vara tacksam när man är frisk. Ja Ja

Kram på dej från oss

Postat av: Erica med pojkvännen

Vill börja med att säga: jättekul att du skriver igen! :)

Som du kanske minns så var ju min pojkvän ett av de svåraste fallen i Sverige med GBS. Men vad jag förstår så har ingen sagt till honom att vaccinet kan utlösa sjukdomen igen? Inte till mig iallafall... Men de skickade en kallelse till honom och han har nu tagit sprutan mot svininfluensan. Ont i hela armen i några dar efteråt bara (nerverna vill inte riktigt berätta vad som är riktigt rätt heller tror jag.). Jag har också läst många skräckexempel på biverkningar men jag tror att många bara är just påhittade Skräckexempel.

Personligen får jag bara dåligt samvete för att jag kanske smittar någon om jag inte tar vaccinet själv.

2009-11-03 @ 18:10:57
Postat av: Noa

Vill börja med att säga att jag precis som andra inte tar någon spruta mot influensa, på grund av att jag fick en vanlig influensaspruta 1993 och blev sjuk i GBS. Det var förskräckligt. Det konstaterades att det berodde på vaccinet. Jag fick dessutom skadestånd från läkemedelsförsäkringen. Blev återställd på 3 månader och har inga problem sedab dess. Men inga mer sprutor för mig tack.

2009-11-09 @ 15:41:07
Postat av: marina

Vad skönt att höra från någon som har varit där.

Det skapar en trygghet att veta att man även kan bli frisk från GBS även om det är en fruktad sjukdom.

Hoppas att du mår bra nu.

Tack för informationen

2009-11-12 @ 14:47:04
Postat av: Tina

Hejsan! Ramlade över din blogg och har läst hela. Ville bara säga tack för att du delat med dig av allt det svåra på ett så fint sätt! Kram och lycka till framöver!

2009-11-20 @ 11:44:57
Postat av: Johanna Linköping

Hej Josefin!

Jag heter Johanna och bor i linköping är 21 år. Jag läste din blogg och blev berörd, det är så att för precis ett år sen så låg jag på IVA i en månad precis som du, jag har idag inte släppt allt som hände och får så fruktansvärda mardrömmar. Jag fick din blogg av en sjuksyster i Norrköping som sa att jag kunde läsa denna blogg, för att vi har gått igenom samma grej och att vi nästan är jämngamla, det är inte många i min ålder som låg på IVA och man vill ju dela tankar och funderingar med någon som har genomgått likadant. Och din blogg träffade mig direkt, vet hur jobbigt det var att inte kunna prata. Och jag har med ett stort ärr kvar på halsen som du har och det är många runt om som frågar hela tiden varför man har det osv... skulle vara kul om du ville höra av dig!! Många kramar Johanna

2009-12-16 @ 22:08:21
URL: http://johannagoding.blogg.se/
Postat av: Malov Valbo

Hej,

Vet du om det finns någon som samlar en site för drabbade av GBS där de kan utbyta erfarenheter om sin sjukdomsbild. Har en syster som drabbats där sjukvården missade diagnosen.

Malov

2010-06-02 @ 10:07:03
Postat av: Anonym

Hej,

Vet du om det finns någon som samlar en site för drabbade av GBS där de kan utbyta erfarenheter om sin sjukdomsbild. Har en syster som drabbats där sjukvården missade diagnosen.

Malov

2010-06-02 @ 10:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback